TOPIK 9: PENGURUSAN
TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN
PENGENALAN
Tingkah Laku adalah apa yang dilakukan atau
diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga semua tindakan manusia
yg boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan
sama ada secara terus atau tidak secara sedar atau separa sedar. Tingkah laku
adalah manifestasi fizikal sebarang sikap yang berasaskan nilai-nilai tertentu.
Menurut Lewis M.Beaker (2001), sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada
secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar. Manakala, menurut
Garry Martin dan Joseph Pear (2003), tingkah laku juga merangkumi aktiviti, aksi, prestasi, bertindakbalas,
tindakan, dan reaksi dari segi teknik, aktiviti yang melibatkan otot-otot, kelenjar (glandular)
dan aktiviti elektrik oleh setiap organ.
Pada dasarnya tingkah laku adalah apa sahaja yang diperkatakan atau
dilakukan oleh individu. Carl Rogers (1999), menekankan bahawa seseorang
individu bertingkah laku mengikut persepsi diri sendiri dan keadaan. Sekiranya
individu itu mempunyai konsep kendiri yang positif maka dia berupaya
berinteraksi dan bertindak dengan lebih yakin.
Menurut Al-Ghazali pula dari perspektif Islam, tingkah laku manusia
mempunyai tujuan agama dan kemanusiaan.Tingkah laku normal dan tidak normal
adalah berdasarkan kepada kekerapan dan berlaku sepanjang masa dan mempunyai masalah
psikologi. Manakala, definisi untuk pengurusan tinkah laku pula ialah satu
rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke satu matlamat yang
telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai. Dr. Ragbir Kaur a/p Joginder Singh
(2005) Setiap guru mesti ada satu bentuk sistem pengurusan tingkah laku kawal
kelas, pembelajaran yang sihat dan produktif. Membimbing tingkah laku positif
dan menghentikan tingkah laku negatif dan bebas gangguan.
ISI PENTING
Antara tiga isi penting yang saya pelajari dalam
topik ini ialah teori salah laku pelajar, Jenis-jenis devian dan factor-faktor
berlaku devian.
Terdapat
tiga teori punca salah laku pelajar yang utama iaitu teori fungsionalisme,
teori konflik serta teori interaksionalisme. Teori fungsionalisme menyatakan
bahawa struktur-struktur sosial akan menentukan keharmonian masyarakat. Para
pengkaji telah merumuskan tiga andaian iaitu stability, harmoni dan evolusi.
Stabiliti merupakan kriteria penilaian
utama untuk menentukan sejauh mana sesebuah masyarakat dapat dikekalkan. Harmoni menunjukkan bagaimana
semua bahagian dalam masyarakat bekerjasama untuk mencapai tujuannya. Evolusi
pula menggambarkan perubahan-perubahan yang berlaku kepada masyarakat melalui
proses yang diadapkantasikan daripada struktur sosial kepada pembaharuan. Teori
fungsionalisme juga menganggap Devian sebagai sebuah disfungsi pada struktur
sosial. Devian adalah satu bentuk gangguan disebabkan murid-murid tidak
berperanan seperti yang dijangkakan berlaku di sekolah.
Seterusnya, ialah teori konflik. Teori konflik
menyatakan bahawa tujuan pendidikan sebagai upaya menjaga kesenjangan sosial
dan melestarikan kekuasaan orang-orang yang mendominasi masyarakat. Teori ini
juga menyatakan bahawa devian merupakan tindakan golongan tertindas terhadap
pihak minority yang menindas. Seperti di sekolah, devian adalah tindak balas
anak-anak kelas pekerja menentang dominasi pihak berkuasa.
Teori interaksionisme pula
membincangkan peranan individu dalam sesuatu sistem Sosial. Teori ini mengkaji
bagaimana seseorang menginterpretasi dan bertindak mengikut kemahuan
masing-masing dalam suatu komuniti. Ahli-ahli teori interaksionisme mentafsir
makna perlakuan atau aksi individu dan memperjelaskan makna-makna perlakuan
manusi yang subjektif. Jika dilihat dalam aspek persekolahan, teori ini
menyatakan bahawa devian merupakan suatu proses sosial. Para pelajar sengaja
memilih tingkah laku mengikut kemahuan mereka yang sesuai dengan cara mereka
mentafsirkan sesuatu situasi.
Devian pula terbahagi kepada empat iaitu inovasi,
ritual, undur dan Menentang, Merton (1938). Devian inovasi ialah cara seorang
individu daripada suatu komuniti untuk mencapai suatu matlamat dengan cara yang
salah. Contohnya ialah pelajar yang ingin mendapatkan markah yang tinggi dalam
peperiksaan tetapi tidak berupaya menjawab soalan yang dikemukakan akan cuna
mendapatkan markah yang tinggi dengan melakukan kecurangan akademik.
Devian ritual pula dalah tindakan seorang individu
mengulang-ulang suatu perbuatan.
Contohnya ialah pelajar yang selalu kecewa akan mengulang-ulang tingkah
laku yang sama. Devian undur ialah seseorang yang tidak lagi berminat dengan
matlamatnya lalu melakukan alternatif lain sebagai tindakan. Sebagai contoh,
pelajar yang sudah kecewa dengan pelajarannya akan sering ponteng sekolah.
Manakala devian menentang adalah perbuatan seorang pelajar menolak matlamat
persekolahan dan menggantikannya dengan
matlamat lain seperti mencuri.
Faktor-faktor berlakunya devian terbahagi kepada dua
iaitu faktor kelas sosial dan faktor jantina. Bagi faktor kelas sosial, latar
belakang budaya keluarga mempengaruhi pelajar kerana mereka lebih banyak
menghabiskan masa di rumah bersama keluarga. Kadangkala tingkah laku mereka
bertentangan dengan apa yang dikehendaki pihak sekolah. Contonya, pelajar
dengan latar belakang kelas sosial rendah dikatakan membawa nilai-nilai seperti
kekasaran, menunjuk-nunjuk dan lain-lain.
Faktor kedua ialah jantina. Kajian menunjukkan
bahawa devian lebih banyak dilakukan oleh pelajar lelaki seperti merokok,
berjudi, membuli, ponteng, samseng dan vandalisme. Pelajar perempuan pula
dikaitkan dengan kesalahan melibatkan cara berpakaian, bersolek, vandalisme dan
berpasangan. Ini berlaku kerana faktor sosialisasi berbeza antara pelajar
lelaki dan perempuan dari kecil lagi.
No comments:
Post a Comment