TOPIK 1: SOSIOLOGI DAN
PEMBELAJARAN
1. PENDAHULUAN
DEFINISI
SOSIOLOGI
"Sosiologi
sebagai kajian mengenai kehidupan sosial, perubahan sosial, dan sebab-sebab
sosial dan akibat dalam tingkah laku manusia (American Sociological
Association, 2006) Sosiologi merupakan kajian saintifik mengenai masyarakat dan
tingkah laku manusia.
"Sosiologi
sebagai kajian mengenai kehidupan sosial, perubahan sosial, dan sebab-sebab
sosial dan akibat dalam tingkah laku manusia (American Sociological
Association, 2006). Sosiologi merupakan kajian saintifik mengenai masyarakat
dan tingkah laku manusia.
Oleh
itu,
SOSIOLOGI
= Kajian sistematik dan saintifik tentang interaksi manusia dalam masyarakat
dari pelbagai sudut.
Sudut
= budaya, stratifikasi, populasi, politik dan sebagainya)
Masyarakat
= saling berhubung yang membentuk jalinan yang melahirkan pelbagai fenomena
sosial sistematik dan saintifik = penting dalam pendidikan kerana bidang
pendidikan mempunyai ciri-ciri sains.
2. ISI PENTING
Sosiologi
adalah kajian sistematik dan saintifik tentang interaksi manusia dalam
masyarakat dari pelbagai sudut. Masyarakat: kumpulan manusia saling berhubung
yang membentuk jalinan yang melahirkan pelbagai fenomena social. Sistematik dan
saintifik penting dalam pendidikan kerana bidang pendidikan mempunyai ciri-ciri
sains. Sosiologi melibatkan manusia oleh itu skop kajian adalah sangat meluas.
Tisher, Whitten&Hunter(1983) mengatakan sosiologi adalah pengkajian
saintifik tentang masyarakat manusia dan interaksi sosial. Fokus utama
sosiologi adalah kelompok manusia dan bukan individu. Ia terletak di antara
sains fizikal dan kemanusiaan (sains sosial). Pendidikan dikelilingi dengan
unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia social.
Imaginasi sosiologi penting dalam mengenal pasti peranan pendidik dalam
masyarakat. Pendidik perlu berupaya melihat kehidupan dirinya dan kehidupan
orang lain sebagai berada pada struktur social tertentu.
TEORI
UTAMA SOSIOLOGI
i.
Teori Fungsionalisme
• Mengkaji perlakuan sosial atau institusi
dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat
• Masyarakat dianggap seperti tubuh
yang mempunyai bahagian dengan fungsi
tersendiri [ada tujuan dan keperluan tertentu]
• Menekankan kepentingan pengekalan status
quo dalam sistem masyarakat.
ii. Teori
Konflik
• Menganalisis perspektif daripada
konflik-konflik dalam masyarakat
• Berlaku konflik dalam struktur
masyarakat
•
Konflik
dalam masyarakat menyumbang kepada perubahan sosial.
iii. Teori
Interaksionisme Simbolik
• Mengkaji makna simbolik atau makna yang
tersirat secara subjektif
• Melihat bagaimana makna yang simbolik
digunakan dalam interaksi manusia
• Kepentingan memahami simbolik mengikut
konteks penggunaannya
• Makna yang simbolik berguna semasa
interaksi di mana makna-makna berkenaan menyebabkan hubungan bertambah mesra
• Makna adalah sesuatu yang dirundingkan
• Interaksi sosial amat penting dalam
menghubungkan manusia dengan dunia luar.
• Mempunyai 7 prinsip asas
interaksionisme:
Ø Manusia tidak sama dengan binatang kerana
manusia mempunyai keupayaan berfikir
Ø Keupayaan berfikir manusia dibentuk oleh
interaksi sosial
Ø Dalam interaksi sosial, manusia mempelajari
simbol dan makna yang membolehkan mereka mengamalkan keupayaan berfikir yang
ada pada mereka.
Ø Simbol dan makna membolehkan manusia beraksi
dan berinteraksi
Ø Manusia berupaya mengubahsuai simbol dan makna
berdasarkan interpretasi mereka terhadap sesuatu situasi
Ø Manusia berupaya menjangkakan kesan tindakan,
membuat penilaian baik-buruk, dan menentukan tindakan yang sesuai.
Ø Jalinan aksi dan interaksi akan membentuk
kumpulan dan masyarakat
MAKSUD
PENDIDIKAN
Ø Barat -John Dewey - Satu proses
perkembangan individu. Pendidikan merupakan usaha mengatur ilmu pengetahuan
untuk menambahkan lagi pengetahuan semula jadi yang ada padanya, supaya dapat
hidup dengan lebih berguna dan lebih selamat lagi.
Ø ilmuan Islam - Syed Muhammad Qutb- proses
membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang.
Ø Tujuan utama pendidikan ialah untuk
memperkembangkan potensi intelek, fizikal, emosi dan rohani manusia ke arah
kesempurnaan.
SOSIOLOGI
PENDIDIKAN
DEFINISI
Kajian
yang sistematik dan saintifik mengenai hubungan antara pendidikan dengan
masyarakat, yang seterusnya mempengaruhi matlamat, bentuk institusi,
pentadbiran, kurikulum, dan kaedah pdp.
PERANAN
PENDIDIKAN
u Pendidikan dilihat sebagai satu proses
sosialisasi, iaitu bagaimana ahli masyarakat, terutama generasi muda, diajar
dan diasuh secara formal atau tidak formal untuk menerima pengetahuan,
kemahiran, norma dan nilai sosial, kedudukan dan peranan masing –masing dalam
konteks sesuatu masyarakat itu.
u Pendidikan juga dilihat sebagai proses
‘pemilihan’ (selection) yang menentukan kedudukan atau status seseorang dalam
susun lapis sosio-ekonomi masyarakat itu: lebih tinggi pendidikan seseorang
lebih tinggi statusnya dalam masyarakat.
u Pendidikan sebagai proses pembudayaan di
mana ahli sesuatu masyarakat mempelajari dan menerima kepercayaan, nilai-nilai,
norma, cara bertindak yang dianggap sesuai dalam masyarakat itu.
u Pendidikan sebagai satu ‘pelaburan’
(investment), atau sebagai satu ‘consumption’.Pelaburan dalam pendidikan
bererti membelanjakan wang, masa, dan tenaga untuk mendapat pendidikan dan
latihan.
u
Pendidikan
sebagai proses membina warga negara supaya mempunyai sikap dan nilai
patriotisme, mengetahui tentang hak dan tanggungjawab mereka sebagai
warganegara.
No comments:
Post a Comment