Wednesday, 26 December 2018

Topik 14: Pengurusan Alam Pembelajaran


TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN 

PENDAHULUAN
Guru yang professional haruslah menguasi dan bijak dalam mengurus pelajar itu sendiri dengan berasaskan konten pedagogi guru. Mereka juga perlu memahirkan diri bukan sahaja dari segi kurikulum malah kokurikulum. Guru juga perlu bersedia dalam penyediaan sumber yang mencukupi dan pelbagai agar dapat menarik minat pelajar dalam matapelajaran yang di ajar. 
Pengurusan ialah satu proses merancang, mengelola,memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahliorganisasi dan menggunakan sumber-sumber lainu ntuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984).Pengurusan merupakan satu proses mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat (Robbins,1984). Pengurusan mencakupi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat organisasi (Shukur,1988). Manakala menurut Sharpe (1989), sekolah merupakanorganisasi yang unik dan tidak terdapat pada mana-mana organisasi di dunia. Keunikan ini memerlukan pengurus yang berpengetahuan dan berkemahiran yang tidak dipunyai oleh pengurus organisasi lain.

ISI PENTING
Tiga isi penting yang telah saya pelajari dalam topik ini adalah matlamat pembelajaran,prinsip pembelajaran dan faktor mempengaruhi kesediaan belajar.matlamat pembelajaran itu sendiri boleh di bahagikan kepada pelbagai pendapat iaitu pendidikan ialah penambahan ilmu
“Pendidikan ialah untuk menambahkan ilmuuntuk menghampirkan diri dengankesempurnaan fitrah dan memahami dayausaha yang terdapat pada bakat dan watakseseorang.” (Stuart Mill) dan Pendidikan ialah mendidik “Pendidikan ialah mendidik iaitu memimpinkeluar. Pendidikan berlaku melalui tunjukajar, latihan dan indoktrinasi.” (Ducasse).Pendidikan juga adalah sistem
“Pendidikan ialah satu sistem perkembanganintelektual, jasmani, kerohanian dan emosi.”(Aristotle: 384
S.M. – 322S.M.) dan pendidikan itu sendiri adalah proses “Pendidikan sebagai proses
Membentuk kecenderungan asasi yang berupa kepercayaandan perasaan terhadap alam sejagat dansesama manusia. Pendidikan juga suatu prosesbagi mengatur dan menambah pengetahuanyang dimiliki supaya dapat hidup dengan lebihselamat.” (John Dewey: 1933).
Seterusnya ialah prinsip pembelajaran, pengajaran perlulah dirancang mengikut fasa dan turutan. Antara fasa-fasanya ialah mempelbagaikan teknik belajar, ia memerlukan kreativiti guru dalam mengekalkan tumpuan pelajar dengan memasukkan unsur kepelbagaian dalam process pembelajaran.
Isi yang terakhir pula adalah faktor-faktor yang mempengaruhi kesediaan belajar. Terdapat banyak faktor yang mempengaruhi, antaranya ialah kematangan fizikal, dorongan, mengekalkan perhatian, sosial dan persekitaran dan pengalaman sedia. Faktor-faktor tersebut dapat dipupuk dengan membuat persedian yang mantap kerana pegurusan yang bagus adalah yang dibuat dengan baik.



No comments:

Post a Comment

Topik 14: Pengurusan Alam Pembelajaran

TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN   PENDAHULUAN Guru yang professional haruslah menguasi dan bijak dalam mengurus pelajar itu s...