TOPIK 11: PENGURUSAN
PELBAGAI BUDAYA
PENDAHULUAN
Pengurusan pelbagai budaya murid terdiri daripada
tiga aspek utama iaitu, Kepelbagaian
Murid, Pengurusan Merentas Budaya dan Isu Kepelbagaian Budaya Murid. Menurut
kamus dewan edisi keempat dari segi bahasa pelbagai budaya bermaksud perihal
pelbagai jenis tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi dan etc. Dari
segi saintifiknya, pelbagai budaya di takrifkan sebagai satu sistem kepercayaan
dan tingkahlaku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam
kelompok dalam sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai
perbezaan sosialbudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan
mereka dalam kontek dan budaya yang
inklusif (inclusive) dalam organisasi atau masyarakat berkenaan.
ISI PENTING
Kepelbagaian
Murid
|
Manusia
memang berbeza antara satu sama lain.
|
|
Guru
perlu sedar hakikat ini
|
|
Terdapat
guru yang mengajar pelajar seolah-olah semuanya sama tahap, seperti
kebolehan, kesediaan, motivasi dan jangkaan yang sama.
|
|
Semua
pelajar adalah berbeza dari segi minat, gaya pembelajaran dan jangka masa
yang diperlukan untuk belajar.
|
|
Banyak
perbezaan di kalangan pelajar
|
|
Bangsa,
agama, taraf keluarga, gender,
|
|
Juga
melibatkan golongan minoriti – orang kurang upaya, golongan minoriti (orang
asli)
|
|
Guru
perlu menggunakan kaedah dan teknik pengajaran yang berbeza.
|
Oleh hal yang demikian guru-guru mahupun pihak
sekolah hendaklah berperanan penting dalam mendidik murid-murid yang terdiri
daripada pelbagai budaya ataupun menstruktur semula program mereka yang
responsif terhadap kepelbagaian pelajar. Pendekatan pendidikan inklusif adalah
satu model untuk sekolah-sekolah menangani ciri kepelbagaian di kelas biasa.
Pendidikan inklusif bermaksud usaha untuk mengintegrasikan pelajar secara
individu. Pendidikan inklusif jadi satu falsafah sekolah. Tanggungjawab
pengurusan sekolah untuk mengamalkannya.
Dalam
pendidikan inklusif, beberapa perubahan perlu dilakukan terutamanya peranan sekolah khas iaitu;-

Sebagai pusat rujukan dan perundingan serta
bekerjasama dengan sekolah biasa untuk menjayakan pendidikan inklusif.


Memerlukan bantuan dan sokongan guru-guru lain
di sekolah dan guru-guru khas.
Kesepaduan tenaga dan pemikiran tersebut
mengurangkan pergantungan kepada pendekatan pengasingan.

Rasis / perkauman
Diskriminasi /penindasan

Menyalahkan mangsa contohnya: Menyalahkan
mangsa rogol kerana berpakaian menjolok mata
Penilaian berat sebelah
Bahasa dan komunikasi
|
Dialek
|
|
Bilingual
|
|
Bahasa
Inggeris sebagai bahasa kedua
|

No comments:
Post a Comment