Wednesday, 26 December 2018

Topik 12: Pengurusan Pelbagai Upaya


TOPIK 12: PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA

PENDAHULUAN
Dalam tajuk 12 ini iaitu pengurusan pelbagai budaya, lebih menekankan kepada pengurusan yang khusus kepada pelajar yang berkeperluan khas dan program-program  pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal, intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas. Terdapat juga program pemulihan iaitu satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus. Murid yang mengalami masalah 3M adalah disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan faktor kognitif. 

ISI PENTING
Teknik penggayaan diterapkan kepada murid yakni Memberi aktiviti tambahan kepada murid yang dapat menguasai satu-satu kemahiran dalam jangka masa yang ditetapkan atau lebih awal daripada itu. Murid-murid dapat meluaskan pengetahuan berhubung dengan perkara-perkara yang berkaitan dengan unit pembelajaran secara mendatar. Terdapat dua perbezaan teknik penggayaan iaitu; -



Pengayaan Mendatar
Pengayaan Menegak
Dirancang untuk kumpulan mengikut kebolehan
Dirancang mengikut kumpulan yang cerdas
Kadar kesukaran aktiviti

Kadar kesukaran aktiviti pengayaan bagi murid kumpulan cerdas yang sama
Jenis aktiviti pengayaan biasanya diberikan mengikut unit kemahiran yang diajar
Jenis aktiviti pengayaan biasanya terdiri daripada kertas projek, permainan, rekreasi
Tujuan: mengukuhkan kemahiran yang dikuasai dan menimbulkan minat dalam aktiviti
Tujuan: mewujudkan kegembiraan dalam aktiviti pembelajaran mencungkil bakat, kerjasama

Setiap kumpulan menjalankan aktiviti pengayaan menggunakan kemahiran yang sama
Kumpulan cerdas menjalankan aktiviti pengayaan yang lebih mencabar sedangkan kumpulan sederhana & lambat menjalankan aktiviti pengukuhan dan aktiviti pemulihan


Menurut Garciulo, 2003 individu yang berkeperluan khas ialah individu yang berbeza ataupun istimewa daripada norma hidup masyarakat. Keistimewaan ini meliputi perbezaan daripada fizikal, pancaindera, kognitif ataupun tingkah laku. Kebanyakan kanak-kanak ini memerlukan tahap pendidikan yang istimewa yang berkaitan dengan keperluan uniknya. 



JENIS KEISTIMEWAAN

CIRI-CIRI
Pintar Cerdas
              perbendaharaan kata yang lebih luas,
              mempunyai kematangan dari segi penggunaan
            istilah, 
              keistimewaan dalam matematik, 
              mencari kesempurnaan kendiri, 
              tidak mudah berpuas hati dengan jawapan yang mudah,  
           petah berkomunikasi

Autisme
       ·         Sukar berkomunikasi
       ·         Mengelak untuk bertentang mata
       ·         Emosi tidak seimbang
       ·         Mencedera diri sendiri
       ·         Sukar memahami orang lain
       ·         Pasif

Disleksia
        ·         disparaxia (masalah koordinasi motor-                mata-tangan), 
        ·         diskalkulia (merujuk kepada masalah                 matematik) 
        ·         disgrafia (merujuk kepada bahasa






KECERDASAN
PELBAGAI
HURAIAN
Kecerdasan   Logik-Matematik
              Pelajar mempunyai kelebihan dalam matematik.
              Golongan yang mempunyai pemikiran yang saintifik, pemikiran secara heuristik, induktif dan deduktif, membuat inferens, generalisasi, perhitungan dan pengujian hipotesis.
              Kemahiran dominan di bahagian otak kiri memungkinkan seseorang itu berfikir secara konseptual dan abstrak
Kecerdasan  Verbal-Linguistik
             
             
             

Golongan ini mempunyai kebolehan dalam menggunakan bahasa dan kata-kata dalam menyampaikan sesuatu sama ada melalui lisan atau penulisan.
Memahami bahasa yang kompleks selain lebih sensitif dan peka terhadap sesuatu perkataan.
Mahir dalam memanipulasikan ayat, tatabahasa atau struktur bahasa, fonologi iaitu unsur bunyi, semantik iaitu makna bahasa, pragmatik iaitu penggunaan bahasa, dan pengucapan awam.
Kecerdasan 
Muzik
             
             
Golongan ini mempunyai kebolehan dalam bidang muzik sama ada menggemari, mendiskriminasi, mengekspresi, mempersepsi, membeza, mengubah dan meluahkan perasaan melalui muzik. 
Peka terhadap bunyi nonverbal iaitu bunyian daripada alam semulajadi seperti binatang, guruh dan angin.


Kecerdasan muzikal ini mempunyai hubungan yang paralel dengan kecerdasan bahasa.
Kecerdasan Kinestetik Badan
             
             

Individu jenis ini mempunyai kelebihan dalam menggunakan badan mereka sama ada sebahagian atau keseluruhannya dalam berkomunikasi dan menyelesaikan masalah yang mereka hadapi.
Mempunyai kebolehan dalam meluahkan idea atau perasaan melalui tubuh badan mereka. 


Mereka juga bijak dalam mengimbangi pergerakan fizikal dan mental. 
Kecerdasan  Interpersonal
             
             

Golongan ini berkebolehan dalam berkomunikasi dan berinteraksi dengan baik. 
Mereka berkemampuan dalam memahami dan membezakan perasaan, keinginan hati, hasrat dan tabiat orang lain. 


Mudah bergaul dalam kelompok sosial dan mudah menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi yang ada.
Kecerdasan  Intrapersonal
            
            
            
Mempunyai kebolehan dalam menilai diri sendiri dan mempunyai gambaran yang tepat tentang diri sendiri.  Mereka berupaya dalam memperbaiki diri mereka kearah kehidupan yang lebih baik.
Mampu menentukan hala tuju hidup mereka serta sangat berdisiplin dan mampu hidup berdikari.  


Suka bersendirian dalam melakukan sesuatu perkara. 
Kecerdasan  Ruang Visual
             
             

Individu ini memahami hubungan antara objek dengan ruang dan mampu mencipta imaginasi yang agak tinggi. Peka terhadap warna, garisan, bentuk, corak dan ruang dalam kawasan persekitaran mereka.

 

Mampu berfikir diluar kotak malah berkeupayaan dalam membuat persepsi atau penilaian alam sekitar dengan tepat
.
Kecerdasan 
Naturalis


·         Mempunyai kebolehan dalam mengenal pasti, mengkategori pola, corak atau bentuk yang ada pada alam sekeliling.
·         Golongan yang sangat sukakan alam sekeliling dan sangat selesa berada bersama alam terbuka.



·         Sangat sensitif terhadap isu-isu mengenai alam sekitar global, isu kemanusian dan isu sejagat serta meminati unsur kejadian alam.   
Kecerdasan 
Eksistensialis
   
            Mempunyai persoalan-persoalan yang timbul tentang kehidupan realiti yang sering dilalui oleh golongan manusia. 
            Golongan ini sangat gemar membaca buku-buku falsafah bagi menjawab setiap persoalan yang muncul dalam fikiran mereka. 

 

            Golongan ini juga cenderung untuk menelaah nilai-nilai yang berkembang dalam kehidupan masyarakat, sama ada nilai-nilai tradisional ataupun nilai-nilai moden yang berkembang pada masa kini. 




No comments:

Post a Comment

Topik 14: Pengurusan Alam Pembelajaran

TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN   PENDAHULUAN Guru yang professional haruslah menguasi dan bijak dalam mengurus pelajar itu s...