Wednesday, 26 December 2018

Topik 3: Pengurusan dan Pembelajaran


TOPIK 3: PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
PENDAHULUAN
Tajuk ini adalah mengenai pengurusan dan pembelajaran pelajar. Antara objektif pembelajaran dalam bab 3 ini ialah memberi kesedaran tentang kepentingan pengurusan dan pembelajaran, memahami konsep mengurus pembelajaran, mengkaji perspektif multidisiplin pengurusan pembelajaran dan kajian pengurusan pembelajaran pelajar. Pengurusan dan pembelajaran itu penting dalam bidang/profesion guru kerana dapat menambah pengetahuan, meningkatkan mutu amalan kerja guru dan pengurusan yang cekap menambahkan produktiviti. Pengurusan didefinisikan sebagai aktiviti yang teratur (sistematis) bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya (atau tabiinya) sudah dikenalpasti (Ahmad Mahdzan, 2004). Dalam bahasa yang mudah pengurusan membawa maksud iaitu satu proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan (Stoner,1984).

ISI PENTING

(1) Kaedah pengurusan yang biasa dipakai dalam bidang pendidikan.
Pendekatan dan Kaedah Pengurusan:
i. Berpusatkan Pelajar
ii. .Berpusatkan Bahan
iii. Berpusatkan  Guru
iv. Berpusat Pelajar, Bahan dan Guru

Pendekatan dan Kaedah Khusus
i. .Pengurusan Bahan Pembelajaran.
ii. Pengurusan Tempat.
iii. Pengurusan Masa.
iv.Pengurusan Siapa Yang Mengajar.

o   Guru yang profesional haruslah mampu menguasai dan mengurus 7 jenis pengetahuan berikut:
²  Pelajar 
²  Pedagogi
²   Kurikulum
²  Konten-pedagogi
²  Kandungan mata pelajaran
²  Konteks pendidikan di Malaysia

 Tujuan dan falsafah pendidikan di Malaysia
(2)              Tahap Pengurusan Kurikulum
- Perancangan-Analisis keperluan dan persiapan dokumen kurikulum
- Implementasi- Pelaksanaan sebenar kurikulum di bilik darjah.
- Penilaian -Penilaian bagi keperluan pembaikan atau perubahan kurikulum

(3)              Prinsip Pengajaran
i. Merancang: pengajaran perlu dirancang mengikut fasa dan turutan
  Set induksi: aktiviti ringkas bagi menarik minat dan perhatian
  Penyampaian: Apakah langkah guru dan pelajar (aktiviti) sesuai dengan masa, bahan, aras pencapaian
  Penutup: mengukuh isi, penilaian, merumus
ii. Kepelbagaian teknik: 
  Memerlukan kreativiti guru.
  Mengekalkan tumpuan pelajar
  Unsur kepelbagaian

iii.       Penglibatan pelajar:
  Bersifat dua hala, mesra, kondusif, aktif
  Semua terlibat/ tiada yang tersisih             
  Interaksi lebih membina

(4)              Kajian-Kajian Untuk Mengkatkan Standard Kualiti
 Kaedah pembelajaran semasa
u  Teknik pengajaran yang sesuai dengan keadaan semasa
u  Isu-isu dan perubahan sistem pembelajaran kini
u  Buku teks
u  Perbandingan sosiologi murid zaman kini










No comments:

Post a Comment

Topik 14: Pengurusan Alam Pembelajaran

TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN   PENDAHULUAN Guru yang professional haruslah menguasi dan bijak dalam mengurus pelajar itu s...