TOPIK 2: INTERAKSI DAN
PEMBELAJARAN
1. PENDAHULUAN
Dalam proses pembelajaran antara pendidik dan
peserta didik harus ada interaksi. Pendidikan pada dasarnya merupakan interaksi
antara pendidik dengan peserta didik, untuk mencapai tujuan pendidikan, yang
berlangsung dalam lingkungan tertentu. Lingkungan ini diatur serta diawasi agar
kegiatan belajar terarah sesuai dengan tujuan pendidikan. Pendidikan berfungsi
membantu peserta didik dalam pengembangan dirinya, yaitu pengembangan semua
potensi, kecakapan, serta karakteristik pribadinya ke arah yang positif, baik
bagi dirinya maupun lingkungannya. Interaksi terdiri dari kata inter (antar),
dan aksi (kegiatan). Dari segi terminologi
“interaksi” mempunyai arti hal saling melakukan
aksi; berhubungan; mempengaruhi; antar hubungan. Interaksi akan selalu berkait
dengan istilah komunikasi atau hubungan. Interaksi adalah suatu jenis tindakan
atau aksi yang terjadi sewaktu dua atau lebih objek mempengaruhi atau memiliki
efek satu sama lain. Jadi, interaksi
belajar mengajar adalah kegiatan timbal balik antara guru dengan anak didik,
atau dengan kata lain bahwa interaksi belajar mengajar adalah suatu kegiatan
sosial, karena antara anak didik dengan temannya, antara si anak didik dengan
gurunya ada suatu komunikasi sosial atau pergaulan.
2. ISI PENTING
Sosiologi ialah proses mempelajari peranan, status
dan nilai yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial.Terdapat
beberapa jenis sosialisasi iaitu primer, resisialisasi dan sekunder.
Sosialisasi Permulaan berlaku dalam keluarga dan memainkan peranan penting
dalam perkembangan masa depan seseorang. Di peringkat ini kanak-kanak belajar
dari orang dewasa/ ahli keluarga bagi membina konsep diri, personaliti,
kemahiran motor, penakulan dan kemahiran bahasa. Sosialisasi Sekinder
(sosialisasi penyertaan) ialah satu proses sosialisasi rangsangan di luar
lengkungan premier (keluarga). Individu akan memilih peranan sendiri yang
dirasakan sesuai untuk dirinya. Manakala, Sosialisasi Semula (resosialisasi)
adalah proses seseorang menukar atau mengalihkan konsep diri dan cara hidup
sedia ada. Proses ini boleh berlaku dalam situasi perubahan suasana, citarasa
sama ada dalam masyarakat, sekolah, bilik darjah.
(1)
Faktor yang melengkari sosialisasi:
a)
Keluarga
b)
Agama
c)
Pendidikan
d)
Ekonomi
e)
Kerajaan/
suasana persekitaran politik
(2) Jenis Dan Bentuk Kumpulan
Kumpulan mengikut kebolehan
•
Terdiri
daripada pelajar yang sama kebolehan.
•
Dilabelkan
sebagai kumpulan cerdas, sederhana atau lemah.
•
Memudahkan
penguasaan sesuatu kemahiran asas dalam mata pelajaran.
Kumpulan pelbagai kebolehan
•
Terdiri
daripada pelajar pelbagai kebolehan dalam satu kelompok.
•
Tidak
dilabelkan sebagai kumpulan cerdas, sederhana dan lemah TETAPI dinamai mengikut
nama aktiviti, tugasan atau sebagainya.
•
Dibentuk
berasaskan tugasan yang diberi.
•
Kumpulan
terdiri daripada murid yang cerdas, sederhana dan lemah.
(3) Bentuk Atau Corak Interaksi Murid Dalam
Kumpulan
i. Interaksi
satu hala.
Melantik ketua bagi melicinkan aktiviti
berkumpulan.
ii. Interaksi
dua hala.
Ø
Interaksi
dua hala antara ketua kumpulan dengan ahli dan ahli dengan ahli kumpulan
iii. Interaksi dua hala antara kumpulan.
Ø
Beberapa
kumpulan kecil yang dibentuk dalam satu
kumpulan besar.
Ø
Interaksi
dua hala iaitu interaksi antara ahli-ahli dalam kumpulan kecil, dan interaksi
antara ahliahli satu kumpulan kecil dengan ahli-ahli kumpulan kecil yang lain
BERINTERAKSI sesama kumpulan dengan ketua kumpulan.
Ø
Ketua
Kumpulan akan berinteraksi dengan ketua kumpulan kecil bagi menyampaikan
arahan.
No comments:
Post a Comment