TOPIK 4: ORGANISASI DAN
KEPIMPINAN
PENDAHULUAN
Kepemimpinan adalah seni untuk mempengaruhi tingkah
laku manusia, kemampuan untuk membimbing orang, mempengaruhi & membimbing
seseorang demi mencapai tujuan-tujuan tertentu mempunyai cara dan seni sendiri.
Keupayaan mempengaruhi anggota untuk mencapai tujuan organisasi secara
sukarela. Pengertian ini menekankan pada kemampuan pemimpin yang tidak memaksa
dalam menggerakkan anggota organisasi agar melakukan pekerjaan/kegiatan yang
terarah pada tujuan organisasi (Robert Kreitner,2012)
Perihal
menginstitusikan sesuatu (badan, organisasi, kaedah) supaya kukuh dlm
masyarakat atau sesuatu kelompok (sekolah). *Dewan Bahasa & Pustaka.
Organisasi sekolah membantu pengurusan untuk mencipta sebuah keadaan yang
efektif di sekolah. Sistem di sekolah lebih tersusun untuk mewujudkan suasana
kondusif.
ISI PENTING
Antara isi penting yang saya dapat pelajari Menurut
York-Barr & Duke (2008), kepimpinan Guru adalah proses di mana guru-guru, secara
individu atau secara kolektif, mempengaruhi rakan-rakan mereka, pengetua, dan
ahli-ahli masyarakat sekolah untuk meningkatkan amalan pengajaran dan
pembelajaran dengan tujuan untuk meningkatkan pembelajaran dan pencapaian
pelajar. Jadi dalam sesebuah organisasi dalam sekolah, yang mentadbir dengan
sepenuh kuasa adalah Pengetua dan diikuti dengan 4 Penolong Kanan iaitu
Penolong Kanan Pentadbiran, Penolong Kanan Petang, Penolong Kanan Hal Ehwal
Murid dan Penolong Kanan Kokurikulum.
Setiap daripada jawatan yang disandang mempunyai
bidang tugasan yang tersendiri. Pengetua mempunyai tugasan yang khas iaitu
Bertanggungjawab dalam peningkatan Kurikulum dan Kokurikulum serta memastikan
pelaksanaannya selaras dengan dasar Kementerian Pelajaran. Bertanggungjawab
dalam hal pengurusan, pentadbiran dan kewangan sekolah. Mewujudkan hubungan dua
hala dengan komuniti dan agensi-agensi luar. Manakala, Setiap daripada Penolong
kanan sekolah juga mempunyai tugasan sebagai Menjalankan tugas Pengetua semasa
ketiadaannya. Bertanggungjawab kepada Pengetua dalam hal kurikulum,
pentadbiran, hubungan masyarakat dan keselamatan. Membantu Pengetua menyelia
dan menilai proses pengajaran. serta, membantu Pengetua dalam semua aspek
perancangan dan pengurusan sekolah.
AUTOKRATIK
Menurut Hussein (1993), jenis-jenis kepimpinan guru
ialah kepimpinan kurikulum, kepimpinan terhadap staf, kepimpinan Hal Ehwal
Murid, kepimpinan kewangan dan fizikal, kepimpinan antara sekolah masyarakat
dan kepimpinan am. Jadi kepimpinan peringkat sekolah terbahagi kepada 4 gaya
kepimpinan yakni yang pertama kepimpinan Autokratik, Gaya kepimpinan jenis
autokratik adalah lebih mengutamakan kepada kehendak kerja & menyelesaikan
tugas.
Pemimpin jenis ini akan menggesa orang bawahannya
untuk menyempurnakan tugasan mengikut arahan yang dia telah berikan. Tiada
hubungan atau komunikasi yang mesra terjalin antara pemimpin dengan orang
bawahan kerana perbincangan hanya menumpukan terhadap tugasan yang diberikan.
Apabila perbincangan, kebanyakan pendapat orang lain tidak diterima dan dia
hanya inginkan pendapatnya sahaja diterima. Pemimpin jenis ini biasanya suka
mengongkong, pemarah, tegas & sombong namun hasil tugasannya lebih teliti
dan sempurna.
Semua keputusan ditentukan oleh pemimpin.Teknik dan
langkah-langkah dalam menjalankan tugas sentiasa dipantau oleh pemimpin.
Pemimpin membuat agihan tugas kepada orang bawahan dan meminta mereka
bekerjasama. Kekuatan autokratik. Pemimpin kurang memerhatikan keperluan orang
bawahan. Pemimpin mempunyai kuasa mutlak mengubah keputusan yang dipersetujui
dalam mesyuarat. Komunikasi satu arah sahaja yang berlaku. Kesalahan utama
terletak pada pemimpin sekiranya menemui kegagalan dalam tugasan yang
diamanahkan. Kelemahan Autokratik. Gaya kepimpinan demokratik dikenali juga sebagai
pemimpin yang mengalakkan kesemua kakitangannya melibatkan diri dalam
organisasinya. Peluang diberi kepada setiap ahli organisasi untuk memberikan
pendapat atau pandangan sebelum sesuatu keputusan diambil.
DEMOKRATIK
Gaya kepimpinan demokratik adalah gaya yang paling
berkesan daripada gaya kepimpinan yang lain. Kepimpinan jenis ini bersifat
lebih terbuka dan amat disenangi oleh orang di bawah pimpinannya. Apabila
membuat perbincangan, pemimpin akan mengajak ahli-ahli lain dan mendengar
setiap idea dan pendapat daripada mereka. Pemimpin mampu menerima kritikan dan
pendapat daripada orang bawahan dengan hati yang terbuka. Dia akan berusaha
memperbaiki kelemahan diri agar disenangi orang bawahan. Pemimpin lebih
bersikap matang dan hubungan dengan orang di bawah pimpinannya adalah rapat
kerana pemimpin ini mementingkan hubungan sesama ahli.
Kekuatan Demokratik. Memberi kebebasan yang meluas
kepada warga organisasi untuk berkongsi pendapat. Lebih menitik beratkan pihak
bawahan dalam mencapai tujuan organisasi. Warga organisasi akan lebih
bertanggungjawab dalam menjalankan tugas. Meningkatkan produktiviti.
Perbincangan atau diskusi banyak berlaku dan akhirnya memberikan pelbagai idea
dan jalan penyelesaian. Hubungan ketua
dan bawahan akan lebih erat di mana saling bantu-membantu dalam menjalankan
tugas Kelemahan demokratik. Memerlukan komunikasi yang berkesan.
Memerlukan masa yang lebih lama dalam membuat
keputusan. Memerlukan syarat peningkatan tertentu bagi pemimpin. Sukar mencapai
persepakatan. Memerlukan toleransi antara kedua pihak untuk mengurangkan salah
faham. Haris & Mujis (2005) – terdapat dua konsep utama dalam membentuk
ciri-ciri kepimpinan guru. Peranan & tanggungjawab - Guru tidak hanya
bertanggungjawab dan memainkan peranannya Kerjasama - Berperanan membimbing
pelajar dan teman sekerja ke arah matlamat yang hendak dituju
LAISSEZ-FAIRE
Menurut Jaafar, Hizam dan Zafir (2000) Gaya
Kepimpinan bercorak laissez-faire yang melibatkan pemimpin yang sedikit sekali
menggunakan kuasanya dan memberi orang bawahannya sepenuh kebebasan untuk
mengendalikan kerja mereka. Pemimpin
sedemikian biasanya memberi
kebebasan kepada pekerja untuk
menentukan matlamat mereka tersendiri
serta cara-cara mencapainya.
Pemimpin seperti ini amat yakin dengan orang yang dipimpinnya dan tidak
memimpin mereka dalam melakukan tugas. Ianya juga dikenali juga sebagai
kepimpinan yang ”lepas tangan”.Pengurusan tidak atau sedikit sahaja memberi
arahan,dan memberi kebebasan kepada pekerja sebanyak mungkin.Semua autoriti dan
kuasa diturunkan kepada pekerja,jadi mereka boleh menentuka sasaran,membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah secara bersendirian.
Kekuatan laissez-faire dapat
dikategorikan kepada beberapa kelebihan antaranya, Orang bawahan tidak terlalu
tertekan. Kebebasan penuh diberikan kepada pihak orang bawahan dengan
penglibatan yang minimum oleh pemimpin. Pemimpin menyediakan pelbagai bahan
informasi. Orang bawahan lebih mudah membuat keputusan yang relevan untuk
mencapai tujuan yang dianggap sesuai. Pemimpin yang mengamalkan stail
kepimpinan laissez-faire, tidak begitu berminat dengan urusan yang diamanahkan
kepadanya. Beliau biasanya tidak peduli mengenai kerja mahupun hasilnya. Kuasa
yang ada padanya tidak digunakan. Pemimpin jenis ini akan membiarkan semua
keputusan dibuat oleh orang bawahannya.
Kelemahan laissez-faire. Pemimpin tidak berperanan
dan tidak terlibat dalam agihan tugas. Pemimpin hanya memberi komen terhadap
aktiviti yang dilakukan oleh orang bawahan tanpa menilai dan membuat susun
atur. Pemimpin membiarkan orang bawahannya mengatur diri sendiri. Pemimpin
hanya menentukan kebijaksanaan dan tujuan tertentu.
KONTIGENSI
Kaedah kepimpinan kontigensi
memusatkan perhatiannya pada hukum situasi (Law of The Situation). Presthus dan
Marry Parker menyatakan bahawa teori kontigensi kepimpinan adalah di mana gaya
kepimpinan adalah berdasarkan situasi. Situasi berbeza ditangani dengan gaya
kepimpinan yang tersendiri. Penerapan gaya kepimpinan yang bervariasi dalam
menghadapi pelbagai situasi akan menjadikan kepimpinan lebih efektif. Contoh
situasi berbeza: struktur organisasi, kedudukan, tempat dan waktu, kelompok
kerja.
Gaya kepimpinan atau autocratic leadership style
merupakan satu kaedah atau cara yang digunakan oleh pemimpin yang menggunakan
kuasanya untuk mempengaruhi para pekerja.
Gaya kepimpinan terdiri daripada 4 gaya kepimpinan autokratik,
demokratik, laissez – Faire dan kontigensi.
Di dalam organigayasasi Jabatan Pengairan dan Saliran terdapat gaya kepimpinan kontigensi.Pemimpin
yang mengamalkan gaya kepimpinan kontigensi ini akan mengambil kira tentang
faktor ciri – ciri pemimpin dan faktor situasi.
Terdapat beberapa penjelasan yang berkaitan dengan kepimpinan kontigensi
iaitu Model Kepimpinan Fiedler (1967) dan Teori Matlamat Laluan (Path – Goal
Theory yang dikembangkan oleh Martin G. Evans dan Robert J. House (1971).
Teori atau model kontingensi (Fiedler, 1967) sering
disebut teorisituasi kerana teori ini mengemukakan kepimpinanyangbergantung
pada situasi. Model atau teori
kontingensi Fiedlermelihat bahawa kumpulan berkesan bergantung pada keserasian
antara gaya pemimpin yang berinteraksi dengan subordinatnya sehingga situasi
menjadi berpengaruh terhadap pemimpin. Model kepemimpinan kontingensi
mengfokuskan perhatian yanglebih luas, iaitu pada aspek-aspek yang berkaitan
antara keadaanatau perubahan situasi dengan watak atau tingkah laku dan
kriteria prestasi pemimpin (Hoy and Miskel 1987). Model kepemimpinan Fiedler (1967) disebut
sebagai model kontingensi kerana model tersebut dianggap bahawa sumbangan
pemimpin terhadap keberkesanan prestasi kumpulan yang bergantung, pada cara
atau gaya kepimpinan (leadership style) dan kesesuaian situasi (the
favourableness of the situation) yang dihadapinya.
Menurut
Fiedler, ada tiga faktor utama yang mempengaruhi kesesuaian situasi dan ketiga
faktor ini selanjutnya mempengaruhi keberkesanan pemimpin. Ketiga-tiga faktor
tersebut adalah hubungan antara pemimpin dan anggota (leader-member relations),
struktur tugas (the task structure) dan posisi kuasa.
Hubungan
antara pemimpin dan anggotanya menjelaskan sejauhmana pemimpin itu dipercayai
dan disukai oleh anggotanya, dan kemahuan untuk mengikuti segala arahan yang
diberikan olehpemimpin tersebut. Sebagai
contoh, pengurus mewujudkan hubungan yang baik dengan pekerja bawahan supaya
kumpulan yang terlibat dapat bekerjasama, mematuhi dan taat setia kepada
beliau.
No comments:
Post a Comment