Wednesday, 26 December 2018

Topik 5 : Pengurusan Murid


TOPIK 5: PENGURUSAN MURID

PENGENALAN
Dalam melahirkan sistem pembelajaran yang unggul, pelbagai aspek perlu dikaji dengan teliti agar matlamat yang diingini tercapai dan salah satu daripadanya adalah  pengurusan murid. Pengurusan sebagai salah satun proses mengagihkan input-input organisasi dengan cara perancangan, pengorganisasian, pengarahan dan pengawalan.
            Pengurusan murid merupakan satu bidang yang penting di sekolah. Ini kerana pelaksanaanya di sesebuah sekolah akan mencerminkan prestasi sekolah. Selain perlu berhadapan dengan remaja bermasalah dan mengalami kecacatan, guru juga berhadapan dengan pelajar yang mempunyai keistimewaan luar biasa dalam kategori pintar, cergas atau pelbagai upaya.

ISI PENTING
Tiga perkara penting yang saya pelajari dalam topik ini adalah berkaitan dengan mengurus rekod murid, kesediaan murid untuk belajar dan memotivasikan murid.
Mengurus rekod murid ini merupakan salah satu tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh guru. Pengurusan rekod murid ini dikaitkan dengan aktiviti mencatat bidang pengurusan bertanggungjawab untuk menjaga, bersistematik mengawal ciptaan, penerimaan, penggunaan dan ciri rekod termasuklah proses menjaga dan memelihara bukti dan maklumat mruid ke dalam bentuk yang direkod.
Terdapat beberapa perkara yang harus dipertimbangkan semasa menghasilkan rekod iaitu tujuan, aspek perincian dan juga pertimbangan yang praktical. Rekod murid yang dibuat harus dilindungi dan dijaga dengan baik kerana mengandungi maklumat yang boleh memberitahu guru mengenai persekitaran setiap anak muridnya. Rekod yang ingin dibuat juga perlu dibuat dengan rapi dan sistematik kerana sistem rekod murid yang baik akan membantu guru untuk merancang sistem pengajaran dan pembelajaran dengan baik dan efisien.
Namun, sebelum membuat rekod murid, seorang guru harus menjalankan pentaksiran mengenai persekitaran seseorang murid yang meangkumi aspek persekitaran, perkembangan, kemajuan, kesihatan dan tingkah laku melalui beberapa kaedah yang sesuai. Antara kaedah yang boleh dijalankan ialah menggunakan kemudahan teknologi yang semakin berkembang sekarang ini. Jadi, segala pengurusan rekod yang dilakukan dapat dilaksanakan dengan sistematik. Pengurusan rekod yang baik dapat membantu seorang guru untuk mencapai objektif yang telah dibina melalui pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Maklumat murid perlu dikemaskini untuk memudahkan guru membuat rujukan tentang permbelajaran murid.
Selain itu, rekod ini juga melibatkan rekod kerja di dalam kelas serta markah dan kemajuan yang dicapai oleh setiap pelajar. Catatan khas berkenaan kerja rumah haruslah dibuat dan diletakkan bersama rekod kerja kelas. Guru dapat menentukan kadar pengajaran berdasarkan rekod kemajuan kelas dan individu yang tepat dan jelas. Rekod ini juga dapat membantu guru menyedari perlunya bahan tambahan ataupun bahan lain dengan cepat. Liputan setiap topik dalam sukatan boleh disemak dengan mengumpul dan sentiasa merujuk rekod kerja. Jika perlu, boleh diperluas sehingga mencapai keputusan yang memuaskan.
Manakala dalam buku rekod mengajar guru haruslah mempunyai perkara-perkara seperti salinan jadual waktu persendirian termasusk analisis mata pelajarannya. Selain itu, terdapat juga salinan sukatan pelajaran bagi mata pelajaran yang diajar. Salinan kertas soalan peperiksaan dan keputusan peperiksaan termasuk ujian bulanan bagi tiap-tiap kelas yang diajarnya. Buku rekod mengajar ini mesti diisi mengikut perancangan pengajaran harian sebelum masuk ke dalam kelas.
Kesediaan murid belajar merupakan keadaan dalam diri individu yang bersedia dan berupaya untuk mempelajari sesuatu tujuan memperolehi pengalaman pembelajaran yang baru. Apa jua perkara yang dapat disampaikan secara berkesan kepada kanak- kanak pada bila-bila peringkat perkembangannya (Brunner, 1966). Manakala Piaget 
(1966) mengaitkan kesediaan belajar dengan peringkat kognitif kanak-kanak. 
Kesediaan ini berkaitan dengan peringkat perkembangan intelek seperti berfikir, menganalisis, mensistesis dan menilai. Merujuk kepada sikap dan keinginan, semangat, ketekunan, perasaan dan minat dalam melaksanakan aktiviti pembelajaran.  Merujuk kepada potensi atau kematangan fizikal dan kesediaan untuk melakukan proses pembelajaran yang baru seperti kesediaan psikomotor, kesediaan afektif, kesediaan kognitif dan jenis kesediaan belajar. 
Setiap individu menunjukkan emosi berbeza walau berada dalam situasi yang sama.  Perbezaan yang dpat dihayati melaui pergaulan, interaksi dan aktiviti sosial, cara kehidupan berbeza oleh setiap individu, falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza antara individu. Strategi implementasi kesediaan belajar seperti mengunakan set induksi yang menarik, merancang aktiviti pembelajaran dan pembelajaran berdasarkan kebolehan dan pengetahuan sedia ada, peringkatkan isi pelajaran mengikut tahap sediaan murid, gunakan pelbagai stimulus dalam mengekalkan minat murid dan banyak lagi.
            Motivasi merupakan rangsangan yang membangkitkan minat seseorang individu ke arah mencapai sesuatu matlamat tertentu. Tingkah laku yang berpusatkan pada sesuatu perkara, dan mampu menghasilkan kepuasan secara berulang-ulang. Naluri ingin tahu mencetuskan tingkah laku seperti ingin mencuba, menjelajah, mencipta dan mereka bentuk. Dari segi desakan melibatkan tindakan disebabkan oleh keperluan fisiologi,   keperluan melibatkan keinginan memenuhi kekurangan fisiologi dan psikologi. Sikap pula dibentuk daripada kefahaman, perasaan dan tindakan, harapan iaitu ramalan subjektif selaras dengan kognitif, aspirasi iaitu penilaian yang subjektif terhadap tugas yang dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment

Topik 14: Pengurusan Alam Pembelajaran

TOPIK 14: PENGURUSAN ALAM PEMBELAJARAN   PENDAHULUAN Guru yang professional haruslah menguasi dan bijak dalam mengurus pelajar itu s...